Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ «Επί Σκηνής» του Δήμου Ζίτσας.....

Όλο τα καλοκαιρινό πρόγραμμα των παραστάσεων στα χωριά. Το ερασιτεχνικό θέατρο ως στυλοβάτης πολιτισμού
    Σε μια εποχή που με πρόσχημα την οικονομική κρίση αναδύθηκαν με τον πιο βίαιο τρόπο χρόνιες παθογένειες της ελληνικής κοινωνικής και πολιτικής ζωής, η ενδοσκόπηση, η αυτοκριτική, η τέχνη και ευρύτερα ο πολιτισμός αποτελούν μεταξύ άλλων εκείνα τα φάρμακα που μπορούν να επουλώσουν τη βαθιά τραυματισμένη υπόστασή μας μέχρι, ενδεχομένως, να έρθει η πολυπόθητη κάθαρση μιλώντας με όρους δραματουργίας. 
    Η τέχνη του Θεάτρου διαθέτει εκείνη τη μαγική ιδιότητα να μιλάει απευθείας στην ψυχή του κάθε θεατή ανεξαρτήτως......
κοινωνικής αναφοράς κομίζοντας με τρόπο ψυχαγωγικό και διδακτικό πανανθρώπινα μηνύματα. Ιδίως, το ερασιτεχνικό θέατρο ως ζωντανό κύτταρο κάθε κοινωνίας μπορεί να αποτελέσει μια «μάσκα οξυγόνου» απαραίτητη για κάθε πολίτη που ασφυκτιά μέσα στην πεζή πραγματικότητά του.


    Με αφορμή, λοιπόν, την παράσταση «Η αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Καμπέρειο Θέατρο από τη θεατρική ομάδα «Επί Σκηνής» του δήμου Ζίτσας, βρήκαμε την ευκαιρία για μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη - θεατρολόγο Νίκο Σφαιρόπουλο. Τα υπόλοιπα «επί σκηνής»......
κάντε κλικ στο
πρόγραμμα για zoom




























Πείτε μας λίγα λόγια για την ιστορία της θεατρικής ομάδας

Η ομάδα αυτή ξεκίνησε πριν από έξι χρόνια με πρωτοβουλία πολιτών από τον πρώην Δήμο Πασσαρώνος, Ελεούσα βασικά, οι οποίοι ήθελαν να κάνουν θέατρο στην περιοχή τους και με κάποιον τρόπο βρήκαν εμένα. Έγινε η πρώτη απόπειρα πριν από έξι χρόνια. Η ομάδα αυτή στην πορεία εμπλουτίστηκε με καινούργια παιδιά, με παιδιά από τα Γιάννενα, από φοιτητές. Φυσικά, έχει ένα μεγάλο κομμάτι από τον Δήμο Ζίτσας, πλέον, από ανθρώπους που έχουν καταγωγή και μένουν εκεί αλλά υπάρχουν και μέλη από άλλες περιοχές.Υπάρχουν άτομα που είχαν ξεκινήσει από την πρώτη ομάδα αλλά υπάρχει και ανανέωση. Έχουμε ανεβάσει έξι έργα με το φετινό. Και τα έξι είναι ελληνικά. Έχουμε ανεβάσει  Αριστοφάνη, Παντελή Χορν, Ξένια Καλογεροπούλου, Ιάκωβο Καμπανέλλη. Είμαστε 18 άτομα, στην τελευταία παράσταση παίξαμε τα 15, αν και είχαμε βάλει σε όλους ρόλους. Είμαστε γενικά μια ανοιχτή ομάδα. Δεχόμαστε κόσμο από οπουδήποτε.

Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού αλλά και των Μ.Μ.Ε. στην μέχρι τώρα πορεία σας; Πώς πήγε η τελευταία σας διήμερη παρουσία στο Καμπέρειο ;

    Νομίζω ότι μετά από έξι χρόνια υπάρχει παρουσία της ομάδας στα Γιάννενα. Σημειωτέον είναι μια ομάδα της περιφέρειας που κάνει παραστάσεις και στα Γιάννενα, μάλλον που ξεκινάει τις πρεμιέρες της από τα Γιάννενα. Έχουμε παίξει Φρόντζο, έχουμε παίξει και Πνευματικό Κέντρο αλλά κυρίως Καμπέρειο. Η τελευταία μας εμφάνιση στο Καμπέρειο ήταν εξαιρετικά καλή, δεχθήκαμε πολύ καλές κριτικές. Το θέατρο ήταν γεμάτο και στις δύο παραστάσεις με κοινό γύρω στα 500 άτομα.

Μπορείτε να μας περιγράψετε, εν συντομία, το ηλικιακό και κοινωνικό προφίλ των μελών σας;

    Παλιότερα ο μέσος όρος ηλικίας ήταν πάνω από 35-40. Η πρώτη ομάδα αποτελούταν από ανθρώπους πιο ώριμους. Την τρίτη χρονιά κατά την οποία υπήρξε μια μεγάλη ανανέωση, ήρθαν πολλά νέα παιδιά ηλικίας από 19-25. Τώρα η ομάδα είναι σε μια ισορροπία με τάση προς τις πιο μικρές ηλικίες. Είναι κάτω από 30 ο μέσος όρος ηλικίας. Αυτό με αναγκάζει να επιλέξω έργα που να είναι κοντά σ' αυτά τα παιδιά.

Κάνοντας μια γρήγορη αναδρομή στην πορεία του θιάσου θα ήθελα να μου πείτε την και καλύτερη στιγμή σας.

    Σε κάθε θίασο, σε όλες τις ομάδες υπάρχουν εντάσεις, προστριβές, υπάρχει φθορά. Αυτό δεν μπορείς να το αποφύγεις. Το ζήτημα είναι μια ομάδα να μπορεί να αυτοκαθαρίζεται και να μπορεί να συνεχίζει ακόμα πιο δυνατά. Όλα πρέπει να λέγονται, να βγαίνουν έξω, να σπάνε τα αποστήματα. Οι άνθρωποι να παραδέχονται τα λάθη τους. Και ο σκηνοθέτης και οι ηθοποιοί. Αυτά είναι τα προβλήματα σε κάθε ομάδα, υπήρχαν και σε εμάς τέτοια προβλήματα, τα οποία, νομίζω, ξεπεράστηκαν. Η ομάδα σήμερα είναι καθαρή. Το ζήτημα είναι να λέμε κάποιες αλήθειες, γιατί μόνο με την αλήθεια και την εμπιστοσύνη μπορείς να πας παρακάτω. Όταν δεν υπάρχουν αυτά δεν μπορείς να κάνεις ούτε παραστάσεις καλές, ούτε κέφι να έχεις. Όσο για το καλύτερο: όλες οι τελευταίες δύο χρονιές που πηγαίνουμε στα φεστιβάλ Καρδίτσας μας χαροποίησαν. Ιδιαίτερα, την πρώτη χρονιά που πήγαμε με τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη νοιώσαμε μεγάλη ικανοποίηση μετά από τέσσερα χρόνια πορείας. Δεν το περιμέναμε, γιατί οι ομάδες που προκρίνονται εκεί είναι 15 και πλέον χρόνων, ομάδες με 200 μέλη, ουσιαστικά επαγγελματίες.

 Τι θεωρείτε ότι λείπει περισσότερο σήμερα στο ερασιτεχνικό θεατρικό περιβάλλον;

    Πιστεύω ότι οι μεταξύ μας σχέσεις στα Γιάννενα, όπου υπάρχουν πολλές ομάδες, δεν είναι και οι καλύτερες δυνατές. Ίσως μια δημοτική αρχή θα μπορούσε να ενώσει αυτές τις δυνάμεις. Να τις φέρει κοντά σ' ένα φεστιβάλ.

    Εντοπίζετε ένα σημαντικότατο ζήτημα. Έχετε σκεφθεί ποτέ την πραγματοποίηση ενός φεστιβάλ ερασιτεχνικού θεάτρου που θα αφορά όλο τον νομό ή την περιφέρεια Ηπείρου υπό την αιγίδα όλων των αντίστοιχων ερασιτεχνικών θιάσων στα πρότυπα άλλων τοπικών φεστιβάλ;

    Πραγματικά, ένα φεστιβάλ θα μπορούσε να ενώσει τους ανθρώπους. Σε κάθε ομάδα υπάρχουν ταλέντα ή και μέτριοι αλλά αυτό δεν σημαίνει κάτι για έναν ερασιτεχνικό θίασο που προφανώς έχει άλλους σκοπούς καθώς σημασία έχει η έκφραση και η προσπάθεια κάθε ανθρώπου. Ένα φεστιβάλ θα βοηθούσε να βρεθούν μαζί όλοι αυτοί οι άνθρωποι, να ανταλλάξουν μεταξύ τους ηθοποιούς, σκηνικά, να βοηθήσει ο ένας τον άλλον. Δεν χρειάζονται πάντα μεμονωμένες στρατηγικές καθώς έτσι δημιουργούνται εχθρότητες γιατί ακριβώς όλοι κλείνονται. Όχι επειδή έχουν κάτι με τον άλλον, αλλά νομίζουν ότι είναι το επίκεντρο και έτσι δημιουργείται ένα κλίμα έπαρσης. Θα μπορούσε να γίνει στα Γιάννενα ένα φεστιβάλ με 7-8 ομάδες. Το έχω προτείνει αρκετές φορές και από τα μέσα ενημέρωσης αλλά δεν νομίζω ότι αυτό ακούγεται. Δεν υπάρχει ανταπόκριση από τις αρχές. Από την άλλη πλευρά, στην Παραμυθιά κάνουν ένα φεστιβάλ κωμωδίας εδώ και 4-5 χρόνια με δεκάλεπτα και μάλιστα καλούν ομάδες απ' όλη την Ήπειρο. Εμείς πήγαμε σ' όλα αυτά τα δεκάλεπτα. 

    Να μια ωραία ιστορία που θα μπορούσε να γίνει. Γενικά, είναι ένα πρόβλημα όπως και η μη ύπαρξη ουσιαστικά επαγγελματικού δημοτικού θεάτρου καθώς δεν έχει δοθεί η σημασία που θα έπρεπε ενώ στην Πάτρα, για παράδειγμα, το στηρίζουν και το αγαπάνε.Πιστεύω ότι για το τοπικό επαγγελματικό θέατρο δεν προωθούνται οι ντόπιες δυνάμεις που είναι αρκετές πλέον. Δεν δημιουργούνται υποδομές, δεν νοιώθουν ότι δημιουργούν στην πόλη τους. Οι δημοτικές αρχές έχουν επαναπαυθεί στο γεγονός ότι υπάρχει πληθώρα ερασιτεχνικών ομάδων στην πόλη. Άλλο όμως το ερασιτεχνικό και άλλο το επαγγελματικό θέατρο. Έχει βολέψει τους ιθύνοντες η ύπαρξη πολλών ερασιτεχνικών θιάσων, ώστε να μην κάνουν πραγματικά κάτι πιο σοβαρό. Είναι μια άλλη σοβαρή κουβέντα αυτή.

Τελικά, μήπως θα ήταν καλύτερο να ξεκινήσει αυτή η προσπάθεια πρώτα από τους θιάσους και στη συνέχεια να έρθουν ως αρωγοί οι αρχές; Να ακολουθηθεί μια «από κάτω προς τα πάνω» (bottom-up) στρατηγική;

    Ίσως δυο τρεις θίασοι θα έπρεπε να πάρουν την πρωτοβουλία και να δημιουργήσουν ένα προηγούμενο, έναν θεσμό. Να γίνει ένα Ηπειρωτικό φεστιβάλ για μια βδομάδα τον χρόνο, μια παρουσίαση των ομάδων. Για παράδειγμα, αν το Πνευματικό Κέντρο αναλάμβανε τα φώτα και τον χώρο που είναι και τα βασικά θα ήταν εύκολο από κει και πέρα να παίξει μια μέρα ο καθένας και να δείξει τη δουλειά του. Χωρίς εισιτήριο για τον κόσμο, ώστε να το δειο καθένας.

Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή των έργων που ανεβάζετε κάθε φορά;

Τα κριτήρια είναι τα άτομα τα οποία συμμετέχουν, να ταιριάζει το έργο σ' αυτά, να μπορούν να ανταπεξέλθουν. Θέλω να συμμετέχουν όλα τα παιδιά και δυσκολεύομαι πάρα πολύ να βρω τέτοια έργα, γιατί δεν αποκλείω κανένα παιδί από την ομάδα. Για παράδειγμα, παίξαμε πριν από τρία χρόνια Αριστοφάνη καθώς όλοι θα μπορούσαν να βρουν ρόλο στον χορό ή Καλογεροπούλου, γιατί οι αφηγητές είναι κορίτσια και αγόρια. Προτιμάμε έργα που είναι πιο κοντά σε εμάς και να μπορούν να ανταπεξέλθουν τα παιδιά. Δεν θέλουμε να κάνουμε κινήσεις επιπόλαιες για το θεαθήναι μόνο.
Πώς κρίνετε την μέχρι τώρα υποστήριξη που έχετε λάβει σε επίπεδο Δήμου και Περιφέρειας;
Είχε έρθει στην παράσταση ο νέος δήμαρχος, ο Μιχάλης Πλιάκος και είπε ότι θα στηρίξει τον θεσμό. Είναι πολύ σημαντικό που αυτό ειπώθηκε στην πρεμιέρα του έργου. Έχουμε διανύσει δύο διαφορετικές εκλογικές θητείες και η ομάδα συνεχίζει, γιατί είναι μια επιτυχημένη ομάδα. Όλες οι παρατάξεις μας έχουν στηρίξει. Αυτό είναι προς τιμήν τους γιατί είναι κάτι υπερκομματικό καθώς βλέπουν ότι υπάρχουν ανταποδοτικά οφέλη με τις παραστάσεις να γίνονται στον Δήμο.
Εύχομαι στον θίασό σας καλή συνέχεια στις δράσεις του.

Σας ευχαριστώ πολύ.


Σας ευχαριστώ και εγώ. Καλή συνέχεια σ' αυτό που κάνετε. Είναι πολύ σημαντικό.

Για να πάρετε μία γεύση…..!!!    


πηγή: ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ